English  stik

Žiga Okorn je slikar intimno občutene figuralike, ki pa ima svoje konceptualno izhodišče v številnih konkretnih angažiranih projektih: od zaščite kulturne dediščine, umetniško – arhitekturnih prenov (kot je preobrazba nekdanjega vojaškega zapora v mladinski hotel Celica v Ljubljani) do stanovskih in  družbenih iniciativ, ki so v devetdesetih letih, v  prvem desetletju osamosvojitve, močno odmevale  v polju umetnosti in civilne družbe.
 
 
Okornova figura se vedno obnaša kot nosilka osebnega izkustva, ki je pri njem močno zaznamovano z občutkom medčloveške bližine in simbioze, ki na eni strani izvira iz naravnega, prvobitnega sožitja moškega in ženskega načela, na drugi pa iz vrednot humanosti, ki jo povezanost in razmerja med figurami v njegovem delu vseskozi sugerirajo. Na Okornovih podobah ni videti drugega kot telo, bodisi samo, v paru ali v skupini, brez označevalcev časa in okolja, ki bi ga opredeljevali ali omogočali njegovo jasno umestitev. Koreografija figur je tu sicer vedno v neki komunikacijski legi, ki pa je dovolj kompleksna in odprta za uprizoritev različnih, celo med seboj izključujočih se stanj, tako da se pri njem lahko povsem naravno sooblikuje trdna anatomska baza figure in njena deformacija, mimesis in amorfnost samovoljne barvne snovi, veščina in spontanost, reminiscence perspektivične prostorske konstrukcije in nedefiniranost prostora. 
Krhkost njegovih figur je tesno stkana s pogoji, ki jih postavlja proces in prav gibljiva in prosojna narava akvarelne tehnike se tu pogosto pokaže kot idealna za vzpostavitev vmesnih stanj in pomenov; figura se izoblikuje iz barvnega madeža hitro in nenadno, iz zbranosti trenutka, kjer ni prostora in časa za načrtovanje zunanje podobe, ampak ta preprosto nastane iz notranjosti, iz principa dela, kakršnega poznamo pri kaligrafskih mojstrih. V Okornovih telesih, skozi katera skorajda lahko pronica pogled, preseva krhkost, imanentna naravi človeške eksistence. Tu in tam se prikazujejo telesa v stadiju usihanja, na nekaterih slikah se mehkoba njegovega značilnega zemeljskega inkarnata spreminja v krvavo barvo in strukturo podkožja, nekje se telo celo seseda vase do stopnje, ko se spremeni nazaj v brezobličnost madeža, od koder je izšlo. 
Na razstavi Okorn svoje protagoniste umesti tudi v svetlobne objekte, ki ustrezajo naravnemu okolju žarečih ekranov. To so pravzaprav svetlobne table, namenjene oglaševanju, ki so odslužile svojemu namenu in če bomo pogledali na hrbtno stran, se nam bo razkrila njihova izvorna funkcija. Ta oglaševalski pripomoček, ki je zdaj nosilec slikarskih podob in kot tak že sam po sebi zaznamuje pomen, je slikar izkoristil za ciklično ‚predvajanje‘ dveh posameznih podob, ki se na neki točki sestavita v eno. Dvojnost podobe je tu eksplicitna in navzoča povsem fizično že v načinu prezentacije; tako se, denimo interpretacija otroka, ki se zdi, da nevarno drsi v smeri gravitacije iz zgornjega roba slike proti tlem, spremeni v trenutku, ko se prikaže figura, ki ga dviga in potiska visoko v nebo. »Preskrba« pravi napis na hrbtni strani table in ironično, a vendarle zelo stvarno komentira podobo.
Zavezujoče sporočilo Okornovega slikarstva pa se mi zdi na presenetljiv način še posebej zgoščeno v eni podobi: na sliki z dojenčkom v naravni velikosti, ki se v plazeči drži ozira v prostrano polje in na pot, ki se odpira pred njim in kjer se nenadoma na praznem horizontu njegovega pogleda pojavi gruča ljudi, zapletenih v konfiguracije nenavadnih dialoških razmerij, kot da bi bili protagonisti s kakšne renesančne freske. V tej konfrontaciji dveh svetov, tokrat predstavljeni z otrokove perspektive, so velikostna razmerja sprevrnjena, tako da so odrasli v pomanjšanem merilu, kot da iz zornega kota dojenčka predstavljajo, bolj od prostorske, časovno oddaljenost. Tu se srečujeta horizontalni in vertikalni pogled, torej še neoblikovano, primarno, predlingvistično izkustvo, odvisno od bazičnih potreb in zahtev in človekov vstop v simbolno, njegova privzdignjena vizija, usmerjena k vedno izmikajočim se ciljem njegovih želja. Ne gre za merjenje pomenov, ampak za iskanje ravnovesja, na katerem se vzpostavijo človeške vrednote in soodvisnost, ki vztrajajo v Okornovi figuraliki in potrjujejo svojo vrednost tudi v času alienacije in preživetvenega egocentrizma.   
Nadja Gnamuš



Spisek razstavljenih del:

V času / In Time / In der Zeit
vodene barvice in ura / watercolours and watch / Aquarel und Uhr

Srečanje / Meeting / Treffen
vodene barvice in kamnito srce / watercolours and stone heart / Aquarel und Steinherz

Gaza / Gaza / Gaza
vodene barvice in sanitetna gaza / watercolours and gauze / Aquarel und Verbandmull

Popotnica / Travelling fare / Reiseproviant
vodene barvice in družinski medaljon / watercolours and family medallion / Aquarel und Familienmedaillon

Mirno! / Attention! / Stillgestanden!
vodene barvice in otroška igrača / watercolours and toy / Aquarel und Spielzeug

Preproga / Carpet / Teppich
vodene barvice in tulec / watercolours and sheath / Aquarel und Hülle

Blizu / Nearby / In der Nähe
vodene barvice in polžja hišica / watercolours and snail shell / Aquarel und Schneckenhaus

Sprejemnik / Receiver / Empfänger
vodene barvice in spužva / watercolours and sponge / Aquarel und Schwamm

Dar / Present / Geschenk
vodene barvice in posoda / watercolours and pot / Aquarel und Topf

Skupaj / Together / Zusammen
vodene barvice in ključ / watercolours and key / Aquarel und Schlüssel

Pobeg / E-scape / E-scape (Flucht)
vodene barvice in E / watercolours and E / Aquarel und E

Ustvarjanje – dajanje / Creating – Giving / Schaffen – Geben
vodene barvice in svinčnik / watercolours and pencil / Aquarel und Bleistift

Ljubezen proti strahu / Love against Fear / Liebe gegen die Angst
vodene barvice in tablete / watercolours and tablets / Aquarel und Tabletten

Rez / Cut / Schnitt
vodene barvice in skalpel / watercolours and scalpel / Aquarel und Skalpell

Noseča / Pregnant / Schwanger

Biti / Being / Sein

Razmišljujoči / Thinker / Denker

Poljub / Kiss / Kuss

Sam / Alone / Allein

Potreba / Need / Bedürfnis

Blizu / Close / Nah

Naročje/ Lap / Schoß
Akril na platnu / Acrylics on canvas / Acryl auf Leinwand

Izziva / Challenges / Herausforderungen
Akril na platnu / Acrylics on canvas / Acryl auf Leinwand

Metulj / Butterfly / Schmetterling
Akril na platnu / Acrylics on canvas / Acryl auf Leinwand

Snemanje / Deposition / Kreuzabnahme
Akril na platnu / Acrylics on canvas / Acryl auf Leinwand

Iz sebe / Beside oneself / Außer sich
Akril na platnu / Acrylics on canvas / Acryl auf Leinwand